Merken

Toon alle Less

Leeftijd

Productsoort

Per behoefte (gezondheid)

Prijs instellen

Max
Categorieën

Merken

Toon alle Less

Leeftijd

Productsoort

Per behoefte (gezondheid)

Prijs instellen

to

Hoofdpijn

Hoofdpijn komt vaak voor en kan uitermate vervelend zijn. Hoofdpijn is voor iedereen verschillend. Er zijn verschillende soorten hoofdpijn.

Spanningshoofdpijn komt het meeste voor. Het lijkt alsof er een strakke band drukkend en knellend om het (voor)hoofd zit. Het begint geleidelijk en gaat ook geleidelijk weer weg (in minuten tot dagen). De pijn is vervelend maar beinvloedt in principe uw dagelijkse bezigheden niet. Ook de nek en schouders zijn vaak gespannen en pijnlijk. Inspanning verergert de hoofdpijn niet. 

Migraine is een matig tot heftig bonzende hoofdpijn, meestal aan een kant van het hoofd. Een migraine-aanval kan van tevoren opgemerkt worden, bijvoorbeeld door schitteringen of bepaalde lichtfiguren (aura's). De duur van een aanval verschilt per persoon en kan 4 uur tot 3 dagen duren. Migraine kan gepaard gaan met flinke misselijkheid en/of braken. Licht en geluid worden slecht verdragen. Inspanning verergert de migraine.

Iets wat veel mensen niet weten, is dat het veelvuldig gebruik van pijnstillers juist elke vorm van hoofdpijn kan verergeren. Dit wordt een pijnstiller-afhankelijke hoofdpijn genoemd. Het kan optreden bij bijvoorbeeld meer dan 15 dagen per maand gebruik van paracetamol of NSAID's zoals ibuprofen, of als u meer dan 10 keer per maand triptanen (middelen tegen migraine) gebruikt. De meeste mensen met deze hoofdpijn worden er 's nachts wakker van of staan er 's ochtends mee op. Het advies is om in een keer met alle pijnstillers te stoppen. Dit in overleg en onder begeleiding met de huisarts omdat de hoofdpijn in de eerste dagen flink erger kan worden. Het vergt veel doorzettingsvermogen en discipline om van een medicatie-afhankelijke hoofdpijn af te komen.

Hoofdpijn kan ook een bijwerking van een geneesmiddel zijn. Andere oorzaken van hoofdpijn kunnen zijn: verstopte neus, veel hoesten, verkoudheid en griep, slecht slapen, slecht zien, gebitsproblemen, een slecht geventileerde ruimte.

Advies bij hoofdpijn:

  • Voldoende frisse lucht, voldoende nachtrust en regelmaat, voldoende lichamelijke ontspanning en sport.
  • Ontspan een half uur tot 1 uur per dag.
  • Laat eventueel de ogen testen.
  • Zorg voor een goede lichaamshouding op het werk.
  • Spanningshoofdpijn: ontspanningsoefeningen, nek- en schoudermassage, yoga, verminderen van stress.
  • Migraine: uitlokkende factoren vermijden zoals alcoholgebruik, de pil en stress. Er lijkt een verband te bestaan met bepaalde voedingsmiddelen zoals rode wijn, oude kaas, zoetstof aspartaam, maar niet wetenschappelijk bewezen.
  • Weekendhoofdpijn: in het weekend vroeger opstaan, op tijd ontbijten en eventueel koffie drinken zoals door de week of juist het koffiegebruik door de week matigen.

Ga naar de huisarts als er sprake is van*:

  • een pijnstiller-afhankelijke hoofdpijn,
  • stoornissen in het gezichtsvermogen,
  • uitvalverschijnselen,
  • koorts, nekklachten, sufheid of overgeven,
  • plotseling opkomende hevige pijn in het achterhoofd,
  • toenemende hoofdpijn na week 20 van de zwangerschap,
  • meer dan 1 migraine-aanval per maand,
  • geleidelijk erger wordende hoofdpijn.

*let op: dit is een beperkte selectie van mogelijke situaties waarbij het verstandig is om een arts te raadplegen. Als uw probleem of klacht er niet bij staat, als u twijfelt of ongerust bent, gaat u dan sowieso naar een arts.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »